Växjö får en ny hall under 2011. Den kan lyfta Växjös publiksnitt ännu mer de kommande åren.
Skiss: Bergfjord & Ivarson Arkitekter AB.

Växjö blev publiklaget nr 1 i söder

ANNONS

Någon slump att det är Växjö som är södra allsvenskans bästa publiklag säsongen 2010/11 är det inte enligt Smålandsklubben. - Vi har jobbat systematiskt med att försöka nå ut till den publiken som inte kommer enbart på grund av matchen, berättar Magnus Hermansson, Sportchef i Växjö till Innebandymagazinet.se

Växjö hade 559 personer i snitt på sina hemmamatcher den här säsongen. En siffra man nått genom ett stort jobb med att marknadsföra sig själva
– Vi har bland annat delat ut fribiljetter till olika klubbar, föreningar och organisationer. Sedan har vi följt upp det med att höra av oss till dessa efter matcherna för att se vad de tyckt om evenemanget, vad de skulle kunna tänka sig betala för att komma tillbaka bland annat.

Genom att jobba på detta sätt har Växjö lyckats nå ut till den breda publiken på ett helt annat sätt så att numer är det inte enbart den sörjande skaran som följer laget. Och nu riktar man även in sig på att bli nummer två i staden.
- Tidigare har hockeyn och fotbollen varit störst, men nu när fotbollen går lite knackigt så ser vi en chans att utmana där. Vårt mål nu är att vi ska kunna vara med och utmana fotbollen, för att bli den näst största föreningen i staden (även om hockeylaget går bra nu).

Överlag tycker Magnus att det har varit ett bra publiktryck i serien men att fler klubbar måste jobba med sina evenemang.
- Det är för få klubbar som gör reklam för sina arrangemang. Man tror att matchen i sig skall räcka för att locka till sig publik, men man måste engagera folk med aktiviteter runtomkring också. De som uppskattar det sportsliga kommer ändå alltid att komma, men för att nå den breda publiken måste man kunna locka med mer än bara en innebandymatch.