1 000 variabler för att vinna SM-guld
ANNONS
Rätt spelarmaterial, bra ledare och ett starkt powerplay. Det är bara tre av 1 000 variabler som gäller för att vinna SM-guld. Men hur viktig är föreningens organisation i jakten...
Rätt spelarmaterial, bra ledare och ett starkt powerplay. Det är bara tre av 1 000 variabler som gäller för att vinna SM-guld. Men hur viktig är föreningens organisation i jakten på framgången på planen?Jag brukar säga att för att kunna vinna SM-guld måste spelare och ledare få rätt förutsättningar från föreningen. Därför är organisationen kring laget extremt viktig. För en spelare i eliten handlar det om att få rätt signaler och för klubben att skapa positiv energi i truppen. Med det menar jag att de ska göra allt för att plocka bort det som skapar oro och oreda.
Ett exempel är dålig framförhållning. Får en spelare reda på att han ska stå på Coop Forum i morgon och göra reklam för klubben så skapar det negativ energi. Det påverkar i sin tur hur spelaren presterar på planen. Alla är nämligen mer eller mindre mottagliga för positiv och negativ energi, men det är inte så många som är utbildade i mental träning och fattar hur påverkade de är.
Hade du fått reda på marknadsaktiviteten en månad i förväg och blivit insatt i nyttan skulle det säkert vara något helt annat. I Storvreta var jag med och förändrade synen på Storvretacupen. Förr var det lite piska att man skulle vara med. Ett måste och inget roligt. När vi vände på det och berättade, i god tid, hur viktigt det var och att man blev uppskattad, då höjdes motivationen till att bidra.
En förening byggs av medlemmarna. Ett stort medlemsantal och starka ideella krafter är grunden. Men ju närmare toppen en förening vill komma desto viktigare blir de strategiska besluten, att det finns en kontinuitet och att rätt personer sitter på viktiga positioner. Då räknar jag de som finns närmast elitlaget: styrelse, operativ marknadschef och sportchef är nyckelspelare. Om de är slipade har föreningen stora möjligheter. Om inte finns risken att de inte vet vad de håller på med.
Precis tvärtemot vad alla trodde var Haninge en föregångare i det här. Det som låg bakom framgången med tre raka SM-guld var att rätt saker i föreningen fungerade. Folk runt omkring pratade om tråkig hall och dåligt med publik. Men vi som spelade trivdes och blev uppassade på rätt sätt. Vi hade bra träningstider och ett eget omklädningsrum med tvättmaskin och kaffekokare som höjde stämningen. När jag pratade med andra landslagsspelare fanns ingen avundsjuka, de förstod inte hur bra vi hade det.
Pixbos värvning av Daniel Calebsson visar att de har ett förtroendekapital bland spelarna runt om i Sverige. Resultatmässigt har de sviktat i flera år men alla vet vad Pixbo är. Därför kan de värva en av världens bästa spelare. Med små medel kan man bygga en organisation som gör att spelare trivs, mår bra och presterar. Där har du grunden för sportslig framgång. Och SM-guld!