Kandidaterna mot varandra
ANNONS
Vad skiljer de kvarvarande orterna från varandra? Jämför själv! Innebandymagazinet.se har pratat med Västmanlands Dan Berger och Östergötlands Larseric Ramlöv. Och ställt de mot varandra – punkt för punkt.
Hallar att spela i:Västmanland: Vi har möjlighet att vara väldigt flexibla då vi har sex, sju fantastiska hallar inom en sträcka på en kilometer. Med nya ABB-Arenorna och Västeråshallen ger det oss ett angenämt problem.
Östergötland: Fokus på att lyfta B-VM i Finspång. Fokus på en ort just när det gäller B-VM och samtliga matcher ska spelas i Aluceum. A-VM:s gruppspel i Sporthallen, Linköping.
Slutspel/Final i Cloetta Center. En eller två av Sveriges matcher i gruppspelet kommer att hamna i Finspång för att höja intresset.
Publikkapacitet:
Västmanland: Från 350 till 10 000 på samma gata enligt info ovan.
Östergötland: Aluceum – 1 200 (men kan ta in 1 800), Linköping – 2 300, Cloetta Center 8 500.
Här ska Sverige spela:
Västmanland: Eftersom vi inte har spikat hallarna har vi inte heller valt hallar åt respektive länder, inklusive Sverige.
Östergötland: Båda orterna för att öka intresset.
Här spelas finalen:
Västmanland: Den kommer att spelas i antingen ABB Arenan Nord eller Syd. Den mindre tar 5 000 åskådare medan den större tar 10 000. Vi har en idé om att bygga upp ett minigloben men det beror på hur biljettförsäljningen går.
Östergötland: Cloetta Center.
Så ska VM marknadsföras:
Västmanland: Vi kommer att använda oss av bussreklam, radio och TV. Ett samarbete med de olika distrikten kommer att startas upp för att nå ut till innebandy-Sverige. Vi har även ett stort bussbolag som ordnar resor inom Sverige såväl som stora delar av Europa. Slutligen har vi ett mycket bra samarbete med lokalpressen och TV4 lokalt som vi kommer att ta hjälp av. Vi vill helst locka tjejer då tanken med VM är att öka intresset för innebandy bland just tjejer.
Östergötland: Organisationen utgår från Innebandyförbundet i Linköping. En VM-general jobbar heltid i två år. För diskussion med de lokala föreningarna i och med att det kommer att kräva ideell arbetskraft. God förankring i länet där klubbarna stöttar oss fullt ut. Bussbolag, lokalpressen, Kanal Lokal i TV. Vi har redan nu god kontakt med media. Utanför länet hoppas vi ta stöd av SIBF från tidigare VM. Marknadsföring mot Stockholmsregionen/Mälardalen. Internet, Innebandymagazinet och så vidare.