Storsponsor får Mullsjö AIS att byta namn
ANNONS
Mullsjö AIS hakar på Råsunda och Pixbo med företagsnamn. Nästkommande säsong heter föreningens herrlag Hide-a-lite Mullsjö AIS. Det är ett av Bankerydsföretaget Elektro Elcos varumärken. Avtalet är skrivet på tre år och företaget går in med en stor okänd summa i division I-klubben.
– Det här är en större sponsor än vi någonsin tidigare haft, nu höjer vi vår målsättning, berättar sportchefen Jesper Axell.Företagets VD Bosse Ekström kommer ursprungligen från Mullsjö och har ett stort hjärta för orten och föreningen. Men det är inte han utan Dag Larsson som blir företagets kontakt mot föreningen. Larsson som så sent som i våras arbetade med marknadsföring åt Superettan-klubben Jönköpings Södra och under nio år var sportchef i hockeylaget HV71. Dag Larsson blir ett bollplank och en rådgivare till föreningens styrelse.
– Innebandyn har gått framåt, men har en bit kvar. Mullsjö kan ta lärdom av vissa saker från mig som till exempel marknadsteknik, säger Larsson som ansvarar för information på företaget.
Dag Larsson hoppas att andra företag följer i Elektro Elcos fotspår och stöder Mullsjö AIS. Och att föreningen nu ska kunna fokusera på det viktigaste – innebandyn. För företagets del vill man dels göra sitt varumärke känt, dels göra en social insats i Mullsjö. Många av kommunens barn och ungdomar är aktiva i Mais. Det är bara herrlaget som byter namn, men hela föreningens verksamhet gynnas av det kraftiga ekonomiska tillskottet.
Mullsjö AIS har tidigare haft sponsorintäkter på ungefär 200 000 kronor per år och en omsättning på omkring 750 000. Tillskottet från Elektro Elco som omsätter knappt 100 miljoner per år säkrar ekonomin för flera år framöver. Avtalet som rör sig mellan hundratusen och en miljon kronor är skrivet på tre år.
– Vi vill fortsätta att vara en plantskola för duktiga innebandyspelare och samtidigt utveckla vår elitverksamhet, det här avtalet är ett avstamp mot nya mål, säger ordförande Björn Ekholm.