Jakob Kärrbom har gått innebandygymnasiet i Mora och spelat i KAIS Mora. Är nyss hemkommen från USA, dit han flyttade efter studenten.
Internationellt

Video: "Zorrar" på taket - på Manhattan

ANNONS

New York och innebandy förekommer sällan i samma mening. Innebandyspelaren Jakob Kärrbom, som bott ett år i USA, har spelat in film som är aningen fräsigare än de traditionella Zorro-videos som det kryllar av på Youtube. - Skulle våga säga att det är den häftigaste som någonsin gjorts, säger huvudrollsinnehavaren till Innebandymagazinet.se.

Daniel Johnssons magiska mål i söndags har gett snacket om Zorro-finten nytt liv. För lite drygt en månad sedan spelades det in en innebandyfilm som publicerades igår - med fokus på just Zorro. Bakom filmen står "Gfloorball" och filmning samt redigering är gjord av Henrik Hanson, känd bland annat för alla filmer om Swedish House Mafia.
- Jag lärde känna Jonas Laeben som driver Gfloorball. Han jobbar med att få innebandyn att växa i USA, så filmen är helt enkelt en reklamfilm för innebandy i USA, säger Jakob Kärrbom som i filmen står på ett tak mitt i Manhattan och "zorrar".

- Tanken och budskapet med filmen är att få fler amerikaner att veta att det finns en sport som heter innebandy. När man pratar om sporten så är det väldigt få som har hört talas om den. Nar du börjar förklara så förvaxlar de sporten med floorhockey eller landhockey. Det är många dåliga trender just nu som att barn slutar med idrott i lägre ålder, tidigare så bytte man till en annan men idag så slutar man helt. Så befolkningen blir bara ohälsosamare för varje år som går, säger Jonas Laeben och fortsätter:

- I USA och Kanada pratar man om LTAD (Long Term Athletic Development). Vad det går ut på är att i yngre åldrar inte ha någon konkurrens och att alla får vara med och ha roligt. Innebandy är en sport som passar väldigt bra in. Den passar alla åldersgrupper, tjejer och killar kan spela tillsammans och alla som spelar har kul.

Målgruppen är unga och barn, som passar in i strategin att få innebandyn att växa genom gräsrotsnivå.
- Med en Zorro-video skapar man ett intresse och fler personer som vill spela och introducera innebandy i sina skolor eller grupper.

Se videon här:
Den här artikeln handlar om: