Storvretaklacken under SM-finalen senast mot Falun.
Foto: Per Wiklund

Storvreta om ökningen av publiksnittet

ANNONS

Storvretas marknadsansvarige Hannes Öhman tror inte att ökningen av publiksnittet kommer att hålla i sig.

När alla lag spelat två hemmamatcher var i herrarnas SSL så går det att konstatera att publiksnittet på 968 personer är det högsta på tre år i SSL. Men det är en sanning med modifikation enligt Storvretas marknadsansvarige Hannes Öhman.
- Man har ju inlett med derbyomgångarna inledningsvis så jag tror att enda anledningen till att det snittet gått upp är att det spelats så många derbyn, säger Öhman till Innebandymagazinet och fortsätter:

- Jag tror att snittet kommer gå ner när säsongen är över för att man har valt att lägga de bästa matcherna när säsongen inte kommit igång riktigt.

Storvreta leder publikligan på 1663 personer vilket är cirka 200 personer mer än förra säsongens snitt. Men trots det är Öhman inte nöjd.
- Vi är nöjda med att vi leder publikligan så klart men det är ju stormatcher som brukar dra publik och vi har ju börjat med två sådana. Ser man till våra två hemmamatcher mot Falun och Mullsjö så har vi haft sämre publiksnitt i år än vad vi brukar ha mot dem. Så vi är inte jättenöjda med detta upplägg även om det visar på att det varit mycket publik. Jag hade hellre haft Falun lite längre fram när intresset ökat och serien kommit igång ordentligt.

Just Storvreta och Falun är de lagen som toppar publikligan år efter år och det skiljer rätt mycket ner till lagen närmast under.
- Båda föreningarna jobbar aktivt med sina arrangemang hela tiden och båda lagen har de attraktivaste spelarna. Folk vill ju se de bästa spelarna så profiler säljer biljetter och där har vi och Falun en fördel. Högt publiksnitt får man nog av en kombination mellan bra jobb och sportsliga framgångar.

Vad tycker du skulle vara ett godkänt publiksnitt i SSL på en säsong?
- Det är klart att man aldrig ska ha under 1000 personer på läktaren, det skulle vi aldrig acceptera, Märker vi att vi riskerar hamna under 1000 personer så gör vi något extra. Det är även Falun bra på att göra. Vissa arenor har ju inte lika bra förutsättningar får man tänka på också, det är svårt att jämföra Pixbos och Höllvikens arenor med vår och Faluns. De har ju inte samma förutsättningar att locka till sig publik.

Vad är dina bästa tips för att locka mycket publik till arenorna?
- Man måste se varje match som ett enskilt evenemang och kolla på tider, matchdag, motstånd och andra evenemang i stan. Man måste behandla alla matcher som unika och jobba utefter det. Sedan gäller det att vara kreativ för att locka publiken, vissa föreningar väljer att dela ut massa gratisbiljetter medans andra involverar sina partners på ett bra sätt samtidigt som en tredje inte gör någonting. Men generellt så gäller det att kolla på arrangemanget i stort för spelet i sig kommer inte fylla arenorna utan det är allt runtomkring, vad vi erbjuder publiken för upplevelse, som drar dit folket.

- Har man en arena med digitala möjligheter med stora skärmar som kör repriser på jumbotroner så har man såklart andra förutsättningar för att kunna erbjuda publiken en upplevelse på arenan.

Läs även
Den negativa trenden vänder - flera går på innebandy