"Genom vår expertis inom mediarättigheter vill vi hjälpa klubbarna med den nya ligans exponering medialt och därigenom stärka de kommersiella förutsättningarna."
Foto: Per Wiklund
Landet runt

Nytt steg taget i planerna på en fristående liga

ANNONS

Klubbarna bakom Föreningen Svenska Superligan (FSSL) anlitar sportmedieagenturen Spring Media som rådgivare avseende liverättigheter för rörlig bild för de planerade nya ligorna i innebandy för damer och herrar.

Pressmeddelande från Föreningen Svenska Superligan:

Svenska Innebandyförbundet valde i mitten av december att avsluta förhandlingarna med ligaföreningen avseende media- och marknadsrättigheter för Svenska Superligan. FSSL har därför beslutat att konkretisera planerna på att lansera en ny fristående liga i innebandy med planerad start hösten 2019. Klubbarna kommer inom kort att bilda ett nytt ligabolag för driften av den nya ligan, samt hantering av dess varumärken och rättigheter.

Samarbetet mellan FSSL och Spring Media omfattar kommersialisering och rådgivning gällande i första hand liverättigheter för rörlig bild och produktion av sändningar med start säsongen 2019/2020.

– Vi är stolta och motiverade att inleda ett samarbete med världens bästa klubbar på dam- och herrsidan. Innebandyns elitklubbar är ledande internationellt och sporten är en av Sveriges största sett till antal utövare och medlemsantal, säger Torsten Billing som är partner på Spring Media.

– Genom vår expertis inom mediarättigheter vill vi hjälpa klubbarna med den nya ligans exponering medialt och därigenom stärka de kommersiella förutsättningarna. Det ger bättre möjligheter till fortsatt utveckling och tillväxt för såväl elit som bredd.

Spring Media kommer inom området rörlig bild att se över profilering, produktion och paketering av livesändningar för den nya ligan och därefter inleda diskussioner med intressenter, såväl nationellt som globalt. Samarbetet är ett led i sportmedieagenturens ökade fokus på den svenska marknaden. Nyligen slöts exempelvis ett liknande representationsavtal med Svensk Elitbandy för Elitserien i bandy, därtill har man sedan tidigare etablerade samarbeten med såväl OBOS Damallsvenskan som Elitserien i speedway.

– Föreningen Svenska Superligan vill ta ett större ansvar för utvecklingen av svensk innebandy. Det ska göras genom att stärka ligans varumärke och öka intäktströmmarna till klubbarna, men ska inte ske på bekostnad av bredden. Tvärtom går elit och bredd hand i hand, vilket de ingående föreningarna är garanter för, säger FSSL:s ordförande Krister Kalte.

– Vi tror mycket på samarbetet med Spring Media, ett företag med stor erfarenhet av utveckling och distribution av mediarättigheter. Att vi nu får deras stöd inom det området är en av de pusselbitar som gör att vi kan utveckla svensk innebandy på högsta nivå och befästa vår position som världens bästa liga, med världens bästa bredd.

Om Spring Media
Spring Media är en internationell sportmedieagentur med fokus och expertis inom produktion, paketering, digitala strategier och rättighetsförhandling. Bolaget verkar med säte i Stockholm och kontor i Hamburg, Astana och Mexico City.

Några av dess åtaganden på den svenska marknaden inkluderar OBOS Damallsvenskan, Simförbundet, Bandyligan och Elitserien i Speedway. Företaget utsågs till Gasell av Dagens Industri 2017 och 2018.

Om Föreningen Svenska Superligan
Föreningen Svenska Superligan (FSSL) är en ideell intresseorganisation som företräder samtliga 28 dam- och herrklubbar i Svenska Superligan (SSL). FSSL skall verka för SSL:s utveckling kring marknads- och rättighetsfrågor, media, tävling och andra gemensamma intressen.

Klubbarna bakom FSSL håller för närvarande på att starta ett aktiebolag där alla kommersiella rättigheter och avtal kommer att ha sin hemvist.
Den här artikeln handlar om: