Är årets generation U19-spelare felskolade?
Foto: IFF/Calle Ström
Internationellt

Utvecklingschefen om kritiken och SIU-modellen

ANNONS

En het potatis just nu är svensk innebandys framtid. Emil Risberg berättar om kritiken på sociala medier och om SIU-modellen.

Diskussionerna har gått varma på sociala medier efter Sveriges förlust mot Finland i U19 VM. Många profiler inom innebandyrörelsen hävdar att det är SIU(Svensk Innebandys Utvecklingsmodell) som ligger bakom att Sverige tappar mark mot Finland. Finland har vunnit tre av de fem senaste mästerskapen både på herr- och U19-sidan. Svenska Innebandyförbundets utvecklingschef, Emil Risberg förklarar tanken med SIU-modellen.
- Tanken med utvecklingsmodellen är dels att vi ska få flera att stanna kvar vilket innebär att urvalet ökar och dels att vi vill få bättre utbildade spelare. Något som går hand i hand med ledarkompetens på de olika nivåerna. Just ledarkompetensen är den stora kärnfrågan. Utvecklingsmodellen handlar om att försöka möta individerna på ett bättre sätt. I det är tränarna nyckeln, säger utvecklingschefen Emil Risberg till Innebandymagazinet och fortsätter:

- Vi vill med andra ord få flera som fortsätter och de som fortsätter vill vi göra bättre. Det kommer bli enklare att få flera att fortsätta men det som kommer bli svårt och krävande är för föreningar och tränare att få fler att nå sin fulla potential.

SIU-modellen sjösattes under 2012 och det kommer dröja innan vi får några synbara effekter på den nya utvecklingsmodellen menar Risberg på.
- Det kommer ta 10 - 15 år innan vi kommer se några stora effekter av modellen.

Vad man tittar på för tillfället är statistik på hur många spelare som stannar kvar inom innebandyn.
- Det stora målet med utvecklingsmodellen är att få spelarna att hålla på längre. Vi har ett enormt tapp av spelare. Tittar man på åldersgruppen 16-åringar så är det 40% som har slutat när de blivit 18 år. Det får ju till effekt att urvalet till landslaget och elitverksamheten blir mindre.

Modellen i sig är inte facit till alla praktiska detaljer.
- Modellen ger till exempel inget svar på vilken typ av innebandy vi ska spela, det är något vi måste komma överens om i Sverige. Modellen ger inga svar på om vi ska spela högt eller lågt försvarsspel eller i vilket tempo vi ska spela. Det är upp till tränare och svensk innebandy att lösa. Däremot ger modellen tränarna en möjlighet att få verktyg till att utveckla beteenden och andra förmågor hos spelarna. För det krävs tålamod och långsiktighet, kombinerat med insikten av att ingenting utvecklas linjärt. Spelarutveckling är komplext.

Hur kommer SIU-modellen gynna Sverige på lång sikt?
- Jag är övertygad om att vi kommer få flera och bättre utbildade spelare på lång sikt, men där har vi en bit kvar.

Vad tycker du om debatten som råder på sociala medier just nu?

- Det är jättebra att debatten pågår framförallt när det gäller den långsiktiga utvecklingen. Men jag blir lite smått irriterad på vissa populistiska inlägg medans många kommer med kloka och reflekterande synpunkter. Men jag hade önskat att det var fler som engagerade sig i de här frågorna.

Vad finns det för kloka synpunkter då?
- Det finns reflektioner kring vilket spel som spelas i både SSL och juniorserier. Den generationen U19-spelare som spelar nu är skolade i ett sätt att spela och det är något vi får se över. Vi måste titta på hur Youth Camp och NIU/RIG-verksamheten fungerar. Men i slutändan landar det ändå på att spelarna spenderar mest tid i sin klubbverksamhet med sin tränare. Så i mångt och mycket handlar det om tränarkompetensen och på vilket sätt tränarna arbetar med sina spelare.
Den här artikeln handlar om: