SSL-klubbarna tar lärdomar från Hammarbys sätt att locka publik.
Foto: Bildbyrån

Inspireras av Hammarby: ”Bra att titta på andra”

ANNONS

Ett uppskattat inslag under elitkonferensen i Stockholm var besöket från Hammarby fotboll och Markus Nilsson, som är biljettansvarig i föreningen.

Innebandyn tar inspiration utifrån för att få SSL-klubbarna att utöka sina intäkter i samband med matcher. Markus Nilsson från Hammarby fotboll hade en gästföreläsning under en timme på elitkonferensen, där han berättade om hur de jobbar med att locka publik - något som inte minst Dan Andersson, ordförande i Karlstad, uppskattade.
- Det var intressant att höra hur de jobbar med publiksidan, väldigt inspirerande. Sen är inte vår sport på samma nivå som fotbollen men det är ändå kul att lära sig av andra. Generellt sett är det bra att titta på hur andra gör och inte försöka uppfinna hjulet på nytt, säger Dan Andersson till Innebandymagazinet.

Framförallt finns det saker att lära sig av Hammarbys förmåga att vara interaktiva med sin publik, menar Karlstads ordförande.
- Om vi pratar för Karlstad innebandy så har vi blivit bättre på kommunikationen utåt, men den är ganska envägs fortfarande. Vi informerar om att ”nu är det match, kom och titta”, men vi behöver bli bättre i sociala medier på att vara interaktiva och lyssna på vad vår publik vill.

Överlag ser Dan Andersson mycket positivt på helgens konferens.
- Det är helt nödvändigt. För att utveckla SSL så måste ju Svensk Elitinnebandy samlas med jämna mellanrum och ta de stora och viktiga frågorna framåt. Det viktigaste som jag tycker är intäktssidan. Ska vi utveckla innebandyn så krävs det att vi på många olika sätt ökar intäkterna. Både för att göra sporten mer känd och attraktiv i publikled, men också för att ge bättre förutsättningar för elitspelarnas vardag.